PODGORICA

TURISTIČKA ORGANIZACIJA PODGORICE

Direktorica Irena ROGOŠIĆ

PODGORICA –

Pred nama je i dalje velika neizvjesnost u pogledu oporavka turističke privrede, ali mi ćemo svakako nastaviti da stvaramo sve preduslove za što bolje i kvalitetnije predstavljanje ogromnog turističkih potencijala koji naš grad nesumnjivo posjeduje.

PUTOVANJA: Nažalost, dobri rezultati koje je ostvario turističko-ugostiteljski sektor Podgorice  su “zaustavljeni”… Kakve su posljedice i koliko je blokada izazvana pandemijom korona virusa uticala na poslovanje u turističko-ugostiteljskom sektoru u Glavnom gradu i kakvi su uporedni fizički i finansijski pokazatelji 2020. u odnosu na 2019. godinu?

ROGOŠIĆ: Mislim da je sada, nakon godinu dana od početka pandemije izazvane korona virusom, i suvišno govoriti kakve sve posljedice trpi turistička privreda u cijelom svijetu. Zatvaranje granica, nemogućnost i strah od putovanja, interno pooštravanje epidemioloških mjera, odnosno zatvaranje i skraćenje radnog vremena ugostiteljskih objekata i ograničenost kretanja, značajno je uticalo na poslovanje turističkog sektora i u Crnoj Gori i izazvalo ogromne gubitke i ozbiljnu finansijsku krizu za čije prevazilaženje će, po svemu sudeći, biti potrebno jako puno vremena. 

Tako je i u Podgorici prethodne godine zabilježen osjetan pad broja turista i stranih posjetioca, pa je prema zvaničnim podacima u 2020. godini Glavni grad posjetilo svega 37.785 turista, odnosno 79% manje u odnosu na 2019. godinu, a ostvareno je 79.541 ili 73% manje u odnosu na uporedni period 2019. godine. Ovdje treba istaći da je zbog zatvaranja granica i obustave avio saobraćaja sa brojnih svjetskih destinacija primjetan porast broja domaćih turista za nekih 25%. Sve to se odrazilo i na ukupne prihode Turističke organizacije Podgorice koji su u 2020. godini bili manji 50% u odnosu na ostvarene prihode 2019. godine.

PUTOVANJA: Kako gledate na ekspanziju kolektivnog smještaja u Podgorici, koliko Glavni grad ima objekata i smještajnih jedinica?

ROGOŠIĆ: Ekspanziju kolektivnog smještaja u Glavnom gradu pratio je ubrzani turistički razvoj u posljednjih 10-ak godina, kao i činjenica da je Podgorica sve više prepoznata kao turistička, a ne samo kao tranzitna destinacija. U prilog tome govori i činjenica da je u 2019. godini, koja je po svim turističkim pokazateljima bila rekordna, oko 90% ukupnih noćenja realizovano u hotelskom smještaju, gdje su većinom gosti bili stranci (u ukupnoj strukturi noćenja 88% je inostranih i 12% domaćih noćenja). Hotelijerstvo Podgorice koncentrisano je u kategoriji 4* sa 62,4%, dok je u kategoriji 5* 16%. Ipak, najbrže rastuća kategorija je 3*, koja je od 2016. godina povećala udio sa 15,3% na 18,3% u ukupnim hotelskim kapacitetima Podgorice. U hotelskoj ponudi grada nalazi se ukupno 45 objekata, sa 1.384 smještajne jedinice i 2.792 kreveta. Prosječan smještajni objekat u Podgorici je mali hotel, s oko 30 smještajnih jedinica, a tri hotela imaju više od 100 smještajnih jedinica.

PUTOVANJA: Koliko individualni smještaj utiče na turističku ponudu i da li postoji evidencija individualnog smještaja?

ROGOŠIĆ: Svaka razvijena turistička destinacija trebalo bi da ima kvalitetnu ponudu individualnog smještaja. Međutim, u Podgorici postoji veliki izazov u pogledu  nelegalnih izdavaoca privatnog smještaja. Iz godine u godinu, u neposrednoj komunikaciji sa građanima i putem medija, mi apelujemo i ističemo značaj i krajnje jednostavne procedure u cilju evidentiranja svih izdavaoca privatnog smještaja. Prema podacima kojima trenutno raspolažemo, u Glavnog gradu postiji 171 registrovani objekat za pružanje usluga privatnog smještaja. Turistička organizacija Podgorice će i u 2021. godini nastaviti intenzivnu saradnju sa nadležnim gradskim službama u cilju suzbijanja sive ekonomije (nelegalni izdavaoci privatnog smještaja), kao i sa Ministarstvom unutrašnjih poslova – odsjek za strance, u cilju razmjene neophodnih informacija prilikom prijave boravka turista. U saradnji sa Sekretarijatom za preduzetništvo, u planu je pokretanje marketing kampanje u cilju legalizacije privatnog smještaja i predstavljanja jednostavnih procedura u tom pravcu.

PUTOVANJA: Koje aktivnosti planirate u narednom period, počev od promotivnih aktivnosti, i šta možete preporučiti, građanima Podgorice i turistima, u narednom periodu?

ROGOŠIĆ: Novonastale okolnosti u potpunosti su izmijenile program rada i promotivne aktivnosti Turističke organizacije Podgorice. Promocija turističkih destinacija vršila se isključivo putem on line kanala komunikacije, tako da će i ubuduće učešće digitalnog marketinga u promotivnim aktivnostima sve više dobijati na značaju. U tu svrhu, TO Podgorice trenutno radi na unaprijeđenju web site-a, izradi novog logotipa i promotivnog materijala, a nedavno smo objavili i novi promotivni video spot sa nekim od najljepših i najznačajnijih kulturno istorijskih lokaliteta, sa vjerskim objektima, prirodnim atrakcijama, vinskom i gastro ponudom. U cilju prezentacije tradicionalnih proizvoda podgoričkog regiona i afirmacije određenih lokaliteta u gradu, osmislili smo niz novih interesantnih i atraktivnih manifestacija i sadržaja koji će se realizovati tokom cijele godine u zavisnosti od epidemiološke situacije, na gradskim trgovima, u parkovima, arheološkom nalazištu Duklja, na rijeci Morači, plantažama autentičnog voća…., pomenuću samo neke od njih: Tematski bal pod maskama-Duklja, Slikamo Podgoricu-gradski parkovi, Cvijeće cvijeću-Njegošev park, Vikend divljeg šipka, Ljeto i moda i druge. Pored ovih, građanima Podgorice i svim turistima koji posjećuju naš grad svakako preporučujemo brojne tradicionalne kulturno-zabavne i sportske događaje i manifestacije u organizaciji Sekretarijata za kulturu i sport Glavnog grada: Podgoričko kulturno ljeto, UNDERHILL FEST, Made in NY džez festival, Festival Odakle zovem, Festival internacionalnog alternativnog teatra – FIAT, PAF – Podgorica art festival, Party Bus, Internacionalni sajam knjiga, Avi fest, Podgorica film festival, Decembarska umjetnička scena – DEUS, Džada film fest, a tu je i Novogodišnji Pazar koji je prethodne dvije godine izazvao ogromnu pažnju i oduševljenje svih posjetilaca.

Kreirali smo i nekoliko veoma sadržajnih i edukativnih story telling kulturno istorijskih ruta, a radićemo i na afirmaciji podgoričkih umjetnika i stvaraoca kroz njihovo učešće u svim navedenim projektima. Treba takođe istaći da će zbog globalne epidemioliške krize masovni turizam po svemu sudeći odlaziti u drugi plan, i da će interesovanje rasti za aktivni odmor, naročito za individualne ture i ture u manjim grupama, te će iz tog razloga Turistička organizacija Podgorice i ove godine pored promocije kulturne baštine i istorijskih lokaliteta, kroz panoramske i rekreativne rute: krstarenje, planinarenje, biciklizam i pješačenje, akcenat stavljati i na promociju prirodnih potencijala i ljepota kojima naš grad zaista obiluje, Nacionalni park Skadarsko jezero, lednička jezera Bukumirsko i Rikavačko, Kučka korita, Regionalni park Komovi, a u najužem centru grada brdo Gorica i brdo Ljubović, rijeke, izvorišta i pećine. U skladu sa prošlogodišnjom temom Svjetskog dana turizma ,,Turizam i ruralni razvoj’’, u fokusu će takođe biti i promocija ruralnog, odnosno gastro i vinskog turizma.

PUTOVANJA: Kakva je saradnja sa privrednim subjektima iz turističko-ugostiteljskog sektora i kulturnim institucijama Glavnog grada? 

ROGOŠIĆ: U cilju podsticanja cjelokupnog turističkog prometa, Turistička organizacija Podgorice, osim sa institucijama Glavnog grada, JU Muzeji i galerije, Sekretarijatom za kulturu i sport, Sekretarijatom za preduzetništvo, Sekretarijatom za komunalne poslove, Upravom lokalnih javnih prihoda i drugim, ostvaruje izuzetnu saradnju sa svim predstavnicima turističke privrede, hotelijerima, turističkim agenciijama, ugostiteljima, trgovinama, ali i svim pojedincima i kompanijama koje na posredan ili neposredan način učestvuju u kreiranju turističke ponude grada kroz brojne inicijative, akcije i manifestacije.

PUTOVANJA: Kakva je međunarodna saradnja i da li je TO članica međunarodnih organizacija?

ROGOŠIĆ: Turistička organizacija Podgorice je i članica asocijacije European Cities Marketing – ECM, Evropsko udruženje turističkih gradova. U pitanju je renomirana asocijacija kongresnih destinacija koja broji ukupno 120 gradova iz 39 zemalja Evrope. Slogan asocijacije ,,Meet, Share, Grow’’, ukazuje na svrhu rada članova u međusobnoj razmjeni znanja i iskustva, koji mogu pomoći u upravljanju destinacijom i razvijanju novih proizvoda, koristeći iskustva drugih destinacija. Takođe, TO Podgorice je i članica Network of European Regions for Sustainable and Competative Tourism – NECSTouR – Mreža evropskih turističkih regija u kojima se razvija održiv i konkurentan turizam. Slijede se preporuke Evropske komisije kroz ,,Program za održivi i konkurentan evropski turizam’’, sa ciljem razvijanja i jačanja okvira za koordinaciju regionalnih razvojnih programa i istraživanja posvećenih održivom i konkurentnom turizmu.

PUTOVANJA: Koristili ste sredstva iz EU fondova … Da li ste zadolvoljni sa realizacijom projekta za koji su opredijeljena sredstva?

ROGOŠIĆ: Za sobom imamo uspješno realizivan projekat RiTour finansiran sredstvima Evropske unije u okviru INTERREG IPA prekogranične saradnje Hrvatska – Bosna i Hercegovina – Crna Gora 2014-2020.

TO Podgorice je ovaj projekat implementirala sa nosiocem projekta Javnom ustanovom RERA SD za koordinaciju i razvoj Splitsko-dalmatinske županije, te projektnim partnerima: Grad Solin,  Javna institucija za menadžment zaštićenih oblasti u okrugu Splitsko-dalmatinske županije „More i Krš“, Turistička zajednica hercegovačko neretvanskog kantona i  Grad Mostar.

Cilj projekta je valorizacija kulturno istorijskog nasleđa kroz prekograničnu saradnju urbanih turističkih destinacija na kraškim rijekama Jadranskog sliva.

Implementacija projekta  je trajala  30 mjeseci, od  1. 07. 2017/31.12 2019. godine i obuhvatala je 5 radnih paketa:

1.     Turistička valorizacija arheološkog nalazišta Duklja: uređenje staza i mobilijara na lokaciji, postavljanje zaštitne ograde, česme, info tabli i ulaznog punkta na lokaciji. Priprema i distribucija promotivnog materijala.

2.     Turistička valorizacija vodenih staza u Podgorici:  nabavka opreme za turistički  proizvod rekreativnog kajakarenja za domaće i strane turiste, organizovanje regionalnog takmičenja u kajaku 2019. Godine.

3.     Obuka turističkih vodiča specijalizovanih za vođenje Podgoricom. U saradnji sa fakultetima akreditovanim za izdavanje liceni turističkih vodiča, u okviru projekta biće obučeno 43 vodiča.

4.     Izrada Strategije turističkog razvoja Podgorice kao glavnog grada. Ovo je jedna od najbitnijih aktivnosti u projektu u pogledu značaja budućeg turističkog razvoja Crne Gore.

5.     Nabavka i instalacija interaktivnih info panela na 2 lokacije u Podgorici (Aerodrom Podgorica i Info centar TO Podgorice) sa turističkim sadržajem na više jezika.

                  Takođe,Turistička organizacija Podgorice u partnerstvu sa Turističkom zajednicom Hercegovačko neretvanskog kantona  sprovela je projekat pod nazivom „Valorizacija kulturnog nasljeđa turističkih destinacija Mostara i Podgorice“. Projekat je finansiran od strane Evropske unije, a aktivnosti su sprovodene kroz bespovratna sredstva Projekta razvoja i promocije turizma Vijeća za regionalnu saradnju u nastojanju da doprinese rastu i konkurentnosti šest ekonomija zapadnog Balkana, podržavajući razvoj i promociju zajedničke regionalne ponude kulturnog i avanturističkog turizma. Cilj projekta je diversifikacija ponude kulturnog turizma u oba grada i kreiranje i valorizacija tri nove prekogranične kulturne rute: „Sunčana strana svjetskog nasljeđa – stari gradovi, rijeke i mostovi“, zatim Spomenička regionalna ruta sa naglaskom na spomenike komunističkog perioda i Religijska ruta.

Pred nama je i dalje velika neizvjesnost u pogledu oporavka turističke privrede, ali mi ćemo svakako nastaviti da stvaramo sve preduslove za što bolje i kvalitetnije predstavljanje ogromnog turističkih potencijala koji naš grad nesumnjivo posjeduje.

Leave a comment